کاربرد هوش مصنوعی در سئو چیست؟

کاربرد هوش مصنوعی در سئو
امروزه شرکت های بزرگی در جهان برای ارائه خدمات و پیشبرد اهداف خود از هوش مصنوعی بهره می گیرند و در این زمینه سرمایه گزاری های کلانی را برای ایجاد سخت افزارها و نرم افزارهای هوشمند و ار ائه آنها به سایر شرکت ها، انجام داده اند، چرا که می دانند آینده دنیای اطلاعات و دیجیتال به هوش مصنوعی گره خورده است. از جمله این شرکت ها می توان به آمازون Amazon ، اپل Apple و فیس بوک Facebook اشاره نمود.

دسترسی آسان

در سالهای اخیر موتورهای جستجو از الگوریتم های هوش مصنوعی برای بهینه سازی سایت و سئو کمک می گیرند. استفاده از هوش مصنوعی در سئو، علاوه بر کمک به بهینه سازی سایت بصورت هوشمند، میتواند در سرعت افزایش رتبه سایت تا حد بسیار زیادی موثر باشد.

گوگل به عنوان بزرگترین و مهمترین موتور جستجوگر اینترنتی سعی دارد سایت هایی را در نتایج اول خود نشان دهد که محتوای  موجو در آنها جدید، مفید، غیر تکراری و کاربر پسند باشند. به همین دلیل هرساله الگوریتم های سئو و بهینه سازی سخت تر و هدفمند تر می شوند و درسال های اخیر گوگل با ایجاد الگوریتم هایی که بر اساس هوش مصنوعی کار می کنند، توانسته است الگوریتم های هوشمندتری را برای تشخیص سایت های بهینه شده ایجاد کند.

قبل از اینکه به کاربرد هوش مصنوعی در سئو و بهینه سازی سایت ها بپردازیم، ابتدا باید به شما بگوییم که هوش مصنوعی چیست؟ و سپس در ادامه به بررسی کارکرد و کاربردهای هوش مصنوعی در سئو و بهینه سازی سایت ها می پردازیم، پس با ما همراه باشید:

هوش مصنوعی چیست؟

مفهوم هوش مصنوعی در سئو
هوش مصنوعی چیست؟

به شبیه سازی هوش انسانی برای هوش باینری(کامپیوتر)، هوش مصنوعی  Artificial Intelligence می گویند. هوش مصنوعی امروزه یکی از مهمترین از شاخه های علم کامپیوتر است که در سال 1943 توسط دو مهندس پژوهشگر به نامهای McCulloch و Pitts برای اولین بار به دنیای علوم کامپیوتر و برنامه نویسی معرفی شد.

برای درک بهتر هوش مصنوعی ابتدا یک مثال ساده میزنیم. ابتدا باید از خود بپرسیم انسان ها برای تصمیم گیری و انتخاب به چه چیزی نیاز دارند؟ قطعا برای این کار حتما به یکسری اطلاعات اولیه نیاز دارند و این اطلاعات باید از جهات مختلف برای انسان قابل فهم و درک باشد. انسان ها زمانی مایل  به انتخاب هستند که گزینه های متفاوتی پیش روی آن ها باشد و بدیهی است که در تصمیم گیری برای انتخاب، سعی میکنند بر اساس اطلاعات و آگاهی خود بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند و بهترین تصمیم را بگیرند. هوش مصنوعی هم همین مفهوم را تداعی میکند. در واقع هوش مصنوعی یک تکنولوژی است که اگر به آن اطلاعات کافی بدهید میتواند تصمیم هوشمندانه بگیرد بنابراین هوش مصنوعی تاحدودی شبیه هوش انسان عمل میکند و یک تکنولوژی کاملا هوشمند است. پیش بینی شده است که تا سال 2025 شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا مبلغی نزدیک به 60 میلیارد دلار بر روی هوش مصنوعی سرمایه گزاری خواهند کرد.

استفاده از هوش مصنوعی در سئو

هوش مصنوعی در سئو چه استفاده ای دارد
استفاده از هوش مصنوعی در سئو

الگوریتم های سئو و بهینه سازی سایت هرساله به سوی دقیق تر و پیشرفته تر شدن پیش می روند و در سالهای اخیر یکی از دقیق ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی هایی که به کمک این دانش آمده است هوش مصنوعی است. در واقع استفاده از هوش مصنوعی در سئو یک اتفاق بی نظیر و یک انقلاب در صنعت سئو در سالهای اخیر است. چرا که با این تکنولوژی گوگل توانسته است سریعتر، دقیق تر و هوشمندانه تر اطلاعات سایت های خوب را شناسایی کند و در سرپ های اولیه نشان دهد.

در سال 2019 شخصی به نام دنی سالیوان که رابط جستجوی گوگل بود اذهان کرد که گوگل برای هر جستجو از  RankBrain در پردازش نتایج جستجواستفاده می کند. رنک‌برین(RankBrain) الگوریتم جدید گوگل بود که بر اساس هوش مصنوعی کار میکرد، این الگوریتم براساس کلمات و عبارات جستجو شده توسط کاربرها در گوگل، ابتدا مفهوم مورد نظر کاربر را شناسایی می کرد سپس بهترین نتیجه و پاسخ را نشان میداد. همزمان با این ادعا، چند شرکت فعال در حوزه سئو شروع به تولید و تحلیل محتوای خود با هوش مصنوعی کردند تا بتوانند از این الگوریتم گوگل پیشی بگیرند. از همان زمان مجموعه ای از ابزارهای سئو که مبتنی بر هوش مصنوعی بودند بوجود آمدند.

با توجه به لزوم ایجاد ابزاری که سرعت و دقت بیشتری را در رقابت برای بهینه سازی سایت انجام دهد، سئو کاران به استفاده  بیشتر از هوش مصنوعی در سالهای اخیربه روی آورده اند و آینده سئو بطور قطع از آن بی تاثیر نیست و تاحدودی می توان گفت آینده سئو در گرو هوش مصنوعی خواهد بود.

کاربرد هوش مصنوعی در سئو

کاربردهای هوش مصنوعی
کاربرد هوش مصنوعی در سئو

در حال حاضر ازهوش مصنوعی فقط برای ایجاد و تحلیل محتوا در سایت ها استفاده می شود که با توجه به تنوع نوع محتوا، ابزارهای هوشمند مختلفی برای آن وجود دارد. این ابزارها  بر روی محتوای سایت تاثیر مستقیم دارند که در اینجا به معرفی تاثیر برخی از مهمترین آنها بر سئو و بهینه سازی سایت می پردازیم:

  • تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی درجستجوی کلمات کلیدی
  • تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی در ایجاد محتوا
  • تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر ترافیک یا رشد سایت
  • تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی برجستجوی محتوای صوتی
  • تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی برجستجوی محتوای تصویری
  • تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی در گردش کار سئو

تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی  در جستجوی کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی سئو از مهمترین و تاثیرگذارترین کارها در سئو است که  یک کار خسته کننده و وقت گیر است، اما امروزه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اینکار بسیار راحت و سریعتر شده است. الگوریتم  هوش مصنوعی این توانایی را دارد که بفهمد قصد اصلی کاربر در سرچ یک کلمه چیست و بجای حدس زدن، واژه اصلی را جستجو و به او نشان می دهد. برای مثال زمانی که کلمه “ساندویچ ” را سرچ می کنیم گوگل این احتمال را میدهد که ما در جستجوی یک مغازه ساندویچی یا مغازه فست فود اطراف محل استقرار خود هستیم  و لیستی از نزدیکترین سایت ها و اطلاعات مربوط به این مغازه ها را  به ما نشان می دهد.

تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی  در ایجاد محتوای سایت

هوش مصنوعی در محتوای سایت چه تاثیری دارد؟
تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی  در ایجاد محتوای سایت

الگوریتم های گوگل از زبان (NLP) برای درک محتوای یک سایت و تطابق آن با درخواست کاربر استفاده می کنند. محتوای خوب و با کیفیت نقش بسزایی در بهینه سازی سایت دارد و با هوشمند شدن الگوریتم های گوکل، ایجاد محتوای با کیفیت و مرتبط بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. وجود هوش مصنوعی در گوگل باعث شده است که نتایج  جستجو را برای هر کاربری به صورت شخصی سازی شده ارائه دهند. بنابراین دقت و تلاش در ایجاد محتوای باکیفیت، جذاب و هدفمند برای کاربران، تاثیر بسزایی در رتبه بندی گول در عصر استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی دارد.

سعی کنید در تولید اطلاعات سایت به دو فاکتور جذابیت و کیفیت محتواها توجه کنید. اگر اطلاعات وب سایت ما شامل چند تعریف ساده و تکراری باشد و محتوای جذاب و با کیفیتی را برای کاربران آماده نکرده باشیم  و مطالب ما به اصطلاح سرگرم کننده نباشند، هوش مصنوعی گوگل بر روی بازدید سایت ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر ترافیک یا رشد سایت

به تعداد کاربرانی است که از یک ‌سایت و صفحات آن بازدید می‌کنند “ترافیک سایت” می گویند و به هر یک بازدید کاربر از سایت یک جلسه (Session) گفته می شد. ازآنجا که ارتقای رتبه وب سایت و رشد ترافیک برای سئو بسیار مهم  است وجود یک ابزار هوشمند و قدرتمند برای تجزیه و تحلیل کاربران و توجه به نیازمندی های آن ها از ضروریات سئوکاران است.

سئو کاران یا کارشناسان سئو رفتار سایت ها و کاربران و تعداد بازدیدها در زمان های مختلف هر صفحه و همچنین میزان تعامل کاربران با محتوای سایت خود را با گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل می کنند. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل و رشد ترافیک و رتبه بندی است، اما باید در نظر داشته باشید که تفسیر داده ها بر اساس گوگل آنالیتیکس کاری کاملا تخصصی و زمانبر است.

تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر جستجوی محتوای صوتی

تاثیر هوش مصنوعی بر محتوای صوتی در سئو
تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر جستجوی محتوای صوتی

یکی از راهکارهای بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی استفاده از ابزار هوش مصنوعی به نام  Structured data است. ابزارهای دیجیتالی مختلفی بر اساس هوش مصنوعی و درک هوشمند از درخواست مخاطب برای جستجوی نوع محتوا از جمله جستجوی صوتی  وجود دارند که از جمله مهمترین آنها میتوانیم به الکسا (Alexa)، امازون (Amazon) یا گوگل اسیستنت (Google Assistant) اشاره کنیم. بنابراین به عنوان یک متخصص سئومی توانیم از تحلیل ها و راهنمایی های  ارزشمند این تکنولوژی جهت تصمیم  در مورد ایجاد نوع محتوا و ایجاد آن  در سایت خود استفاده بهینه نماییم.

تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی در جستجوی محتوای تصویری(مولتی مدیا)

امروزه گوگل جستجوهای خود را به شکل کاربردی تر و بهتری دسته بندی کرده است تا کاربر بتواند بر اساس نیاز خود اطلاعات خواسته شده را بر اساس تصویر، ویدئو، صوت، کتاب و … دریافت کند بنابراین برای قرار گرفتن محتوای صفحات در این دسته بندی های مجزا وهدفمند، نوع محتوایی که در سایت ایجاد می کنید شامل متن، تصاویر، ویدئو ها و فایل های صوتی را میبایست برای اینگونه جستجوها سئو و بهینه سازی کنید.

همانطور که قبلا هم  اشاره کردیم، آشنایی و استفاده از الکسا(Alexa)، آمازون (Amazon) یا گوگل اسیستنت (Google Assistant) از بهتری ابزارهای هوش مصنوعی تحلیل درخواست مخاطب برای محتوا در گوگل است.

تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر گردش کار سئو سایت

تاثیر هوش مصنوعی بر بهینه سازی و سئو
تاثیر هوش مصنوعی بر گردش کار سئو سایت

شما با ابزارهای هوش مصنوعی می توانید کارهای مختلف سئو را بصورت اتوماتیک و خودکار انجام دهید، از آنجا که سئو یک فرآیند پیچیده و زمانبر است استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می تواند در مدیریت زمان ارتقای سایت به شما کمک کند.شما میتوانید با استفاده از ابزارهای هوشمند سئو از مراحل سخت و نفس گیر سئو مانند پیدا کردن کلمات کلیدی، لینک سازی داخلی و لینک های خارجی و… در بهینه سازی صفحات وب سایت خود بهره مند گردید و از زمان صرفه جویی شده برای تمرکز بر جنبه های دیگر کسب و کار خود بهره مند شوید.

همچنین هوش مصنوعی  از SEO Vendor’s مانند “Eye In the Sky” و “Rankings Analyzer” می تواند مسائل ترافیک سایت را به صورت خودکار تحلیل کند و توصیه هایی را در مورد رشد رتبه بندی سا یت به شما ارائه دهد تا بتواند با اقدامات اصلاحی سایت خود را ارتقا دهید.

چگونه سطح اطلاعات سئوی خود را در زمینه هوش مصنوعی بالا ببرید:

  • شناسایی رقبایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند
  • صحبت با تولید کنندگان تکنولوژی های هوش مصنوعی در زمینه سئو
  • مطالعه و رصد تاثیر هوش مصنوعی بر استراتژی های سئوی سایت

معرفی دو الگوریتم تاثیرگذار برکاربرد هوش مصنوعی در سئو

  1. الگوریتم پاندا (Penguin Algorithm)
  2. الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

الگوریتم بی تاثیر هوش مصنوعی در سئو سایت:

الگوریتم هیلتاپ (Hilltop Algorithm) تاثیری بر کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت ندارد

 معرفی نرم افزارهای  که بصورت غیرمستقیم بر سئو سایت تاثیر می گذارند 

  • نرم افزارهای خرید هوشمند: مانند نرم افزار شرط بندی آنلاین و مناقصات اینترنتی
  • نرم افزارهای پیشنهاد دهنده: مانند پیشنهاد نام کاربری جدید توسط نرم افزاربرای هر کاربر تازه وارد
  • چت بات ها Chatbots: این نرم افزارها نوعی ربات هستند که به بهبود ارتباط سایت با مخاطبان کمک می کنند
  • تحلیل و آنالیز بازار: از الگوریتم های پیچیده هوش مصنوعی در نرم افزارهای ارزیابی بازارهای مالی استفاده شده است

نتیجه گیری

امروزه شرکت های بزرگی در جهان برای ارائه خدمات و پیشبرد اهداف خود از هوش مصنوعی بهره می گیرند و در این زمینه سرمایه گزاری های کلانی را برای ایجاد سخت افزارها و نرم افزارهای هوشمند و ار ائه آنها به سایر شرکت ها، انجام داده اند،  چرا که می دانند آینده دنیای اطلاعات و دیجیتال به هوش مصنوعی گره خورده است. از جمله این شرکت ها می توان به  آمازون Amazon ، اپل Apple و  فیس بوک Facebook اشاره نمود.

 هم اکنون که عمر زیادی از هوش مصنوعی در استفاده از سئوی سایت ها نمی گذرد، بدلیل کارایی و اهمیت این تکنولوژی در سئو و ارتقای سایت ها، بسیاری از وب سایت ها برای افزایش تعامل با کاربراز آن استفاده می کنند. زمان استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی کاربر به وضوح مشاهده می کند که سایت، خدماتی را که او میخواهد را به بهترین نحو به او ارائه می دهد و در این میان او متوجه پردازش ها ی هوش مصنوعی نمی شود.

طبق گفته نیل پاتل، بنیانگذار Crazy Egg و Hello Bar، آینده سئو به شدت تحت تاثیر دو عامل کلیدی خواهد بود

  • افزایش مداوم جستجوی موبایل
  • افزایش استفاده از هوش مصنوعی در صنعت جستجو

آنچه که برای سئوکاران و متخصصان سئو مسلم است این است که هوش مصنوعی بدون آنکه محسوس باشد و سر و صدای زیادی ایجاد کند به بهبود استراتژی های سئو و ارتقاء جایگاه سایت آنها در مرورگرهای اینترنتی کمک کرده است.

مقالات مرتبط :

مهندس زهرا علیزاده

مهندس زهرا علیزاده

زهرا علیزاده هستم ، کارشناس سئو و دارای مدرک کارشناسی ict تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات. عضو تیم سورن سئو هستم که که در زمینه ارائه آموزش و خدمات تخصصی سئو سایت فعالیت دارم .

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *