نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت

دسترسی آسان

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات یک وب سایت و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر را نشان می‌دهد.
نقشه سایت می‌تواند لیستی از صفحات، رسانه‌ها یا فایل‌های یک وب سایت باشد. وب سایت شما می‌تواند یک نقشه سایت برای صفحات شما، یک نقشه سایت برای پست های وبلاگ شما، یا یک نقشه سایت برای تصاویر شما و… داشته باشد.
درحقیقت نقشه سایت یافتن سریع تمام صفحات وب سایت را برای خزنده‌های گوگل آسان‌تر می‌کند و معمولاً در قالب XML یا HTML ذخیره می شود.

نقشه سایت چیست؟
نقشه سایت چیست؟

خدمات سورن سئو

نقشه سایت XML چیست؟

XML، قالبی برای رمزگذاری اطلاعات در قالبی خوانا برای موتورهای جستجو است. نقشه سایت XML شبیه به یک لیست ساده از URL ها است اما برخی اطلاعات دیگر به آن اضافه شده است. به عنوان نمونه برچسب های <changefreq> (نشان دهنده تعداد دفعات به روز رسانی محتوای یک صفحه) و <priority> (که اشاره ای به خزنده‌های وب سایت است که سطح اهمیت یک URL را نشان می‌دهد).
هرچه یک صفحه بیشتر تغییر کند، بیشتر باید خزیده شود. استفاده از تگ <changefreq> در نقشه سایت به خزنده‌های وب‌سایت کمک می‌کند تا دریابد که یک صفحه باید تا حد امکان به دفعات زیادی خزیده شود و به فهرست Google ارسال شود.
تگ <priority> کمک می کند تا مشخص کنید کدام صفحات برای وب سایت شما مهم هستند. سیستم شماره اولویت از 0-1 تا 5.5 افزایش می‌یابد. هرچه به 1 نزدیک‌تر باشد، سطح اولویت برای یک صفحه بالاتر است.
هر وب سایت دارای هزاران صفحه است، بنابراین اینکه گوگل ابتدا کدام صفحات را بخزد اهمیت بالایی دارد. این به این دلیل است که گوگل هر بار که از یک وب سایت بازدید می کند، فقط تعداد مشخصی از صفحات را می‌خزند. اگر یک صفحه مهم، مانند یک صفحه خدمات با ارزش بالا، دارای سطح اولویت پایین (مثلاً 0.1) باشد، ممکن است Google مجدداً از آن صفحه بازدید نکند و هیچ گونه پیشرفتی را که یک صفحه برای ساعت ها، روزها یا گاهی اوقات چندین هفته داشته است تشخیص ندهد. در حالت کلی هرچه فرکانس تغییر و سطح اولویت بالاتر باشد، آن صفحه بیشتر خزیده می شود.
صفحات با ارزش پایین‌تر، مانند صفحه خط مشی حریم خصوصی یک وب سایت، ممکن است اصلاً فرکانس تغییر نداشته باشند و در عوض ممکن است برچسب <lastmod> (آخرین تغییر) را عنوان کند که شامل تاریخ می شود. به این ترتیب، خزنده‌های Google می‌توانند نقشه سایت یک وب‌سایت را بررسی کنند و تعیین کنند که آیا تاریخ آخرین محتوای تغییر یافته در هر صفحه تغییر کرده است (با مقایسه آن با فهرست آن) و اینکه آیا باید دوباره در آن بخزد یا خیر.

نقشه سایت HTML چیست؟

نقشه سایت HTML یک نمایش بصری از ساختار یک وب سایت است. مانند نقشه سایت XML، تمام صفحات مهم یک وب سایت را لیست می کند اما به روشی انسان پسندتر. نقشه های سایت HTML یافتن صفحه را در مواقعی که در منوی اصلی وب سایت یا در لینک های داخلی دشوار است، آسان تر می کند. نقشه‌های سایت HTML به اندازه نقشه های XML رایج نیستند، زیرا توسط کاربران معمولی اینترنت به خوبی شناخته شده نیستند، و برای وب سایت‌هایی با هزاران صفحه، نگهداری از آنها تقریباً غیرممکن است.

آیا به نقشه سایت نیاز داریم؟

هر وب سایتی باید نقشه سایت داشته باشد. نقشه‌های سایت فرمت مناسبی برای مدیریت و نگهداری URL ها هستند، به خصوص زمانی که تعداد بسیار یالایی URL را مدیریت می کنید، مانند یک فروشگاه تجارت الکترونیک آنلاین با هزاران محصول. از آنجایی که می توانید چندین نقشه سایت برای یک وب سایت ایجاد کنید، می توانید بخش‌هایی از وب سایت خود را به صورت جداگانه تقسیم بندی و مدیریت کنید.

رایج ترین تقسیم بین نقشه های سایت در وب سایت ها، فایل page_sitemap.xml و فایل post_sitemap.xml است (به دلیل تعداد بالای وب سایت های ساخته شده با استفاده از وردپرس و افزونه Yoast). این به شما امکان می‌دهد صفحات و پست‌های وب‌سایت خود را به طور جداگانه بررسی کنید‌ که بسیار مفید است، زیرا وبلاگ‌های وب‌سایت‌ها معمولاً بیشتر از صفحات به‌روزرسانی می‌شوند و در مجموع تعدادشان بیشتر است (مثلاً 10 صفحه در مقابل 100 پست وبلاگ).

اگر یک وب سایت تجارت الکترونیک را مدیریت می کنید، داشتن نقشه سایت در هر دسته محصول می تواند مدیریت صفحه محصول را حتی آسان تر کند. شما می توانید یک نقشه سایت برای محصولات لباس مردانه، محصولات لباس زنانه، لوازم جانبی خود و غیره داشته باشید. هنگامی شما نیاز به بررسی و به روزرسانی صفحات لوازم جانبی خود دارید، لیستی از این صفحات را آماده خواهید داشت و به راحتی می توانید آنها را پیدا کنید.

بزرگترین مزیت این است که می‌توانید از فایل‌های نقشه سایت خود برای اطلاع دادن به Google هنگام ایجاد تغییرات در وب‌سایت خود استفاده کنید، به جای اینکه منتظر بمانید تا Google صفحات شما را پیدا کند که بعداً وب‌سایت شما را بررسی کند.

با استفاده از ابزار کنسول جستجوی گوگل ، می‌توانید نقشه سایت خود را مستقیماً به Google ارسال کنید و او متوجه می‌شود که این فهرست از صفحات باید در مرحله بعد خزیده شود. این اطمینان حاصل می کند که هر صفحه مدت کوتاهی پس از ارسال شما خزیده می شود، به جای اینکه منتظر بمانید تا Google نقشه سایت شما را پیدا کند و متوجه برچسب های <lastmod> که ممکن است یک صفحه داشته باشد، شود.
نحوه ایجاد نقشه سایت
برخی از وب سایت ها دارای نقشه های سایت هستند که به صورت خودکار به عنوان بخشی از سیستم آنها ساخته می شوند. بزرگترین مثال از این سیستم مدیریت محتوای وردپرس (CMS) است که دارای یک فایل نقشه سایت است که به طور خودکار به روز می‌باشد. برای ساده‌تر کردن نقشه سایت وردپرس، برخی از افراد از افزونه Yoast SEO برای وردپرس استفاده می‌کنند که صفحات، پست‌ها و… را بخش‌بندی می‌کند.

هر CMS سیستم مدیریت نقشه سایت خود را دارد، اگرچه برخی از سیستم ها ممکن است به یک افزونه نیاز داشته باشند. موارد نادری وجود دارد که ممکن است یک CMS یک سیستم نقشه سایت داخلی نداشته باشد یا ممکن است بخواهید نقشه سایت خود را خودتان ایجاد کنید در این حالت نقشه سایت را در Google آپلود کنید تا بتواند هر صفحه جدید یا تغییرات انبوهی را که ممکن است ایجاد شود را متوجه شده و به آن بخزد.

قبل از اینکه نقشه سایت خود را ایجاد کنید، می‌توانید به ایجاد نمودار بصری ساختار وب سایت خود با استفاده از ابزار برنامه ریزی مانند Slickplan کمک کنید. با این کار می توانید ببینید که ساختار وب سایت شما تا چه حد مناسب است و وب سایت شما دارای چند بخش بندی است.
برای ایجاد نقشه سایت خود، می‌توانید از یک ابزار آنلاین مانند XML-Sitemaps.com استفاده کنید، که در وب سایت شما می‌خزد (تا حد 500 URL اول) و در پایان یک نقشه سایت XML را برای دانلود در اختیار شما قرار می دهد.
می‌توانید از نرم‌افزار SEO Spider توسط Screaming Frog نیز استفاده کنید. این نرم افزار دارای محدودیت 500 URL برای حساب‌های رایگان بوده و یک ابزار چند منظوره است که می‌تواند به خزیدن وب‌سایت و اعتبارسنجی نقشه سایت کمک کند.

ایجاد نقشه سایت با کمک Screaming Frog

برای ایجاد نقشه سایت با استفاده از Screaming Frog این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

ایجاد نقشه سایت با کمک Screaming Frog
ایجاد نقشه سایت با کمک Screaming Frog

مرحله ۱ – وب سایت خود را با استفاده از Screaming Frog بخزید.
آدرس دامنه وب سایت خود را در نوار ابزار وارد کنید و “شروع” را فشار دهید. بسته به اندازه وب سایت شما، ممکن است مدتی طول بکشد زیرا هر صفحه باید کشف و خزیده شود.

مرحله ۲ – هر URL ناخواسته را حذف کنید
پس از اتمام خزیدن، فهرست کامل URL ها را مرور کنید و به دنبال مواردی باشید که نمی خواهید در نقشه سایت خود قرار دهید. اگر آدرس‌هایی دارید که می‌خواهید حذف کنید، روی آن‌ها کلیک راست کرده و «حذف» را انتخاب کنید. اگر دکمه Shift یا Ctrl (در ویندوز) را نگه دارید، می توانید چندین URL را برای حذف همزمان انتخاب کنید.
مرحله ۳ – منوی نقشه سایت را باز کنید
منوی نقشه سایت را در نوار ابزار باز کنید و “نقشه سایت XML” را انتخاب کنید. یک منو با چندین گزینه باز می شود. گزینه‌های پیش‌فرض شامل تنها نشانی‌های وب وضعیت 200 در نقشه سایت خواهد بود، اما می‌توانید صفحاتی با برچسب‌های noindex، صفحات دسته‌بندی شده یا آنهایی که دارای تغییر مسیر 301 هستند را انتخاب کنید.
زیر منوهای دیگر – Last Modified، Priority، Change Frequency، Images، Hreflang – به شما این امکان را می دهد که تگ های <changefreq>، <priority> و <lastmod> را مطابق با نیازهای وب سایت خود ویرایش کنید.

مرحله ۴ – نقشه سایت خود را ذخیره کنید
پس از اتمام ویرایش‌های خود، روی دکمه «بعدی» کلیک کنید و منوی ذخیره باز می شود. نوع فایل پیش فرض XML خواهد بود.

مرحله ۵ – نقشه سایت خود را آپلود کنید
اکنون که نقشه سایت جدید خود را دارید، باید آن را در وب سایت خود آپلود کنید.

نحوه ارسال نقشه سایت خود به کنسول جستجوی گوگل
اکنون که نقشه سایت کاملی دارید، می توانید آن را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.

برای انجام این کار، وارد حساب کنسول جستجوی وب‌سایت خود شوید و به صفحه «نقشه سایت» که در منوی سمت چپ زیر «ایندکس» قرار دارد، بروید.

در کادر با عنوان «افزودن نقشه سایت جدید»، آدرس نقشه سایتی را که به تازگی آپلود کرده اید (منهای نام دامنه خود) بنویسید.

سپس گوگل برای خزیدن این URL ها و به روز رسانی وضعیت خزیدن نقشه سایت در ستون “وضعیت” کادر “نقشه های سایت ارسال شده” برنامه ریزی می‌کند.

مدیر سورن

مدیر سورن

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *