سئو چیست ؟

سئو چیست ؟
مقدمه : سئو به مجموعه فناوری‌ها و فعالیت های نامنظم ولی پیوسته و روش‌هایی گفته می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توان سایت خود را در موتورهای جستجو بهینه‌سازی کرد شما در این مقاله می توانید مفهوم کامل سئو چیست را یاد بگیرید .

دسترسی آسان

سئو چیست ؟

تعریف سئو
سئو چیست

سئو مخفف «Search Engine Optimization» بوده و در واقع مجموعه‌ای از روش‌ها و فعالیت‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توان سایت خود را در موتورهای جستجو بهینه‌سازی کرد. بهینه‌سازی و کسب رتبه بهتر در موتور جست‌وجو گوگل باعث می‌شود دسترسی مخاطبان به سایت افزایش پیدا کرده و درنتیجه باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد. دراین مطلب به اهمیت سئو و بررسی روش‌های سئو خواهیم پرداخت.

اهمیت سئو

اهمیت سئو در سایت های مختلف
اهمیت سئو

طبق آمار منتشر شده بیش از ۶۰ درصد از مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و این یعنی اینترنت بستری فوق‌العاده و پایان ناپذیر برای تمامی کسب‌وکارهاست. در این بین سایت‌هایی که جزو پیشنهادات اول گوگل به کاربران هستند سهم بیشتری در جذب مخاطب و ارائه خدمات به آن‌ها دارند به‌طوری که طبق آمار بیش از ۵۰ درصد از مجموعه کلیک‌ها، مربوط به سه مورد اول پیشنهاد شده گوگل شده و تنها ۱۰ درصد از کلیک‌ها سهم صفحات دوم و سوم پیشنهادات گوگل می‌شود.
چه چیزی باعث می‌شود برخی از سایت‌ها رتبه بهتری در گوگل دارا باشند و جزو اولین پیشنهادات این موتور جست‌وجو شوند؟ اینجاست که بحث سئو مطرح می‌شود. در حقیقت سئو مجموعه‌ای از اصول و قواعدی است که با رعایت آن‌ها تبدیل به پیشنهادات اول گوگل خواهیم شد.

بد نیست بدانید عموم کاربران به موتور جستجو گوگل نسبت به محتواهای تبلیغاتی همانند ایمیل‌ها، پیامک، بنر و… اعتماد بسیار بیشتری دارند پس می‌توان گفت اعتماد کاربران به گوگل برگ برنده ماست. به یاد داشته باشید درصورتی که در صفحه اول پیشنهادات گوگل نباشیم، عملا ۹۰ درصد کاربران خود را از دست داده‌ایم

اصول سئو و انواع سئو

اصول سئو چیست و چه کاربردی دارد
اصول سئو و انواع سئو

مجموعه‌ای از روش‌ها و قواعدی است که باید در طراحی و بهینه‌سازی سایت باید به آن‌ها توجه کرد. در حقیقت این اصول همانند پله‌هایی است که ما را به صدر لیست پیشنهادات موتور جستجو می‌رساند. اصول سئو شامل سه فرآیند بسیار مهم است که شناخت آن‌ها برای رعایت اصول و کسب رتبه بهتر، ضروری است.

سئو یا به عبارت دیگر بهینه سازی موتورهای جستجو، فرایندی است که با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف، بهبود قابل ملاحظه‌ای در جستجوی سایت شما توسط موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل، بینگ، یاهو و … به دست می‌دهد. بدون شک، در دنیای امروزی که رقابت در فضای دیجیتال بسیار شدید است، سئو به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به رتبه بالا در نتایج جستجو موتورهای جستجوگر بسیار مهم می‌باشد.

در این راستا، سئوکاران، افرادی هستند که با تخصص خود در این زمینه، بر روی بهبود رتبه سایت‌ها در موتورهای جستجوی اینترنتی کار می‌کنند. انواع سئو شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو محتوا هستند

سئو داخلی (on-page SEO)

سئو داخلی یا سئو آن پیج، شامل تمام موارد مربوط خود سایت نظیر تولید محتوای یونیک و باکیفیت، کلمات کلیدی پر سرچ، داشتن عنوانی مناسب برای سایت، لینک‌سازی داخلی، آنالیز رقبا، برچسب گذاری و دسته‌بندی و… می‌باشد.

سئو داخلی یا On-page SEO، به بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سایت شما مانند عنوان صفحات، توضیحات متا، استفاده از کلمات کلیدی، بهینه‌سازی عکس‌ها و … می‌پردازد. سئو خارجی یا Off-page SEO، شامل ایجاد بک لینک به سایت شما از سایت‌های معتبر و مرتبط، درصدد جلب بازدید کنندگان و کاربران بیشتر به سایت شما است. سئو محتوا، به بهبود کیفیت محتوای سایت شما و تولید محتوای با کیفیت و مفید برای کاربران می‌پردازد.

سئو خارجی (off-page SEO)

سئو خارجی یا Off-page SEO، یکی از روش‌های بهینه سازی موتورهای جستجو است که به بهبود رتبه و افزایش ترافیک سایت شما در موتورهای جستجوی اینترنتی کمک می‌کند. در این روش، بهبود رتبه سایت شما از طریق فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که خارج از سایت شما انجام می‌شوند.

سئو خارجی یا آف پیج، شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در خارج از سایت رخ می‌دهد اما به‌طور مستقیم بر جایگاه و رتبه ما تاثیرگذار خواهد بود. دریافت بک لینک از سایت‌های تراز بالا و مرتبط با سایت ما، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌هایی که مخاطب زیادی دارند، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… از جمله مواردی است که در سئو خارجی به آن می‌پردازیم

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال همان‌طور که از نام آن مشخص است، به بررسی مسائل فنی سایت می‌پردازد. استانداردسازی کدنویسی سایت، بهبود سرعت سایت، رعایت اصول طراحی سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو، نشانه‌گذاری استاندارد و… از مباحث مربوط به سئو تکنیکال هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهینه سازی محتوای سایت

بهینه سازی در سئو
بهینه سازی محتوای سایت

گوگل همواره در تلاش است مفیدترین و بهترین محتواها را شناسی و به کاربران خود پیشنهاد دهد. پس در قدم نخست باید به فکر تولید یک محتوای باکیفیت و مفید برای کاربران باشید. به هیچ عنوان از محتواهای کپی یا بی‌کیفیت در سایت خود استفاده نکنید. تا حد امکان از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید و فراموش نکنید مخاطب خود را بشناسید و با زبان او حرف بزنید.

کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی مناسب، یکی از مهمترین بخش‌های سئو می‌باشد. کلمات کلیدی، همان کلماتی هستند که عموما کاربران در موتورهای جست‌وجو برای جستجوی موضوع موردنظر خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که همواره باید به دنبال انتخاب کلمات کلیدی مناسب و پر سرچ برای صفحات وب‌ سایت خود باشید و سعی کنید آن‌ها را در محتوای خود بهینه‌سازی کنید. ضمن اینکه از لحاظ سئو بهتر است از کلمات کلیدی مطلب خود، در عنوان صفحه، متن‌های آلترناتیو تصاویر و همچنین آدرس صفحات هم استفاده کنید.

لینک‌های خارجی و داخلی

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در سئو، لینک‌های خارجی و داخلی می‌باشند. لینک‌های خارجی شامل لینک‌هایی هستند که از سایر سایت‌های گوگل به سایت شما ارجاع داده می‌شوند و لینک‌های داخلی نیز به لینک‌هایی گفته می‌شود که در داخل سایت شما به سایر صفحات موجود در همان سایت ارجاع داده می‌شوند.
توجه داشته باشید که بهینه‌سازی لینک‌های خارجی و داخلی تاثیر بسزایی در افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جست‌وجو گوگل دارد به‌طوریکه حتی با رعایت تمامی اصول سئو و درج مطالب باکیفیت، درصورت عدم دریافت لینک‌های داخلی و خارجی، سایت رتبه بالایی کسب نخواهد کرد.

جهت بهینه‌سازی لینک‌های خارجی می‌بایست با سایر سایت‌ها تبادل لینک انجام دهید و به صورت مداوم لینک‌های خارجی جدید به نشانی سایت شما افزوده شود. برای بهینه‌سازی لینک‌های داخلی هم باید از لینک‌های داخلی در داخل متن‌ها استفاده نمایید و برای صفحات مهم سایت، لینک‌های داخلی با ارزش و بهینه ایجاد کنید.

بهبود سرعت بارگیری سایت

بالا بردن سرعت سایت و تاثیر آن در سئو
بهبود سرعت بارگیری سایت

سرعت بارگیری سایت نیز نقش اساسی در سئو دارد. درصورتی که سایت شما سرعت بالایی داشته باشد، تجربه کاربری کسانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند بهبود یافته و موتورهای جست‌وجو گوگل هم که این موضوع را به عنوان یکی از عوامل اصلی رضایت مخاطبان درنظر می‌گیرند، این مورد را در بهبود رتبه سایت شما منظور خواهند کرد. جهت بهبود سرعت بارگیری سایت می‌توانید از روش‌هایی همچون بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از فشرده‌سازی فایل‌ها و بهینه‌سازی کدها بهره ببرید‌.

استفاده از گواهینامه SSL

گواهینامه اس اس ال یک لایه امنیتی به اطلاعاتی که بین کاربران و سرورهای سایت رد و بدل می‌شوند اضافه می‌کند و همین امر باعث افزایش امنیت این اطلاعات می‌شود. سایت‌هایی که آدرس مرورگر آن‌ها با https شروع می‌شوند که یک قفل بسته در کنار آن وجود دارد، از اس اس ال استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ گوگل به رسما اعلام کرد سایت‌هایی که از اس اس ال استفاده می‌کنند رتبه بهتری کسب خواهند کرد. پیشنهاد می‌کنیم از ابتدای راه‌اندازی سایت خود، گواهینامه اس اس ال را نصب نمایید.

نتیجه گیری سئو چیست؟

اینکه کسب و کار شما در اینترنت وجود داشته امری بسیار مهم و بدیهی است ولی چیزی که بسیار حائز اهمیت است دیده شدن سایت شماست‌. درحقیقت اگر جزو پیشنهادات نخست موتورهای جستجو گوگل نباشید، شانس بسیار پایینی برای جذب مخاطبان دارید. اصول سئو مطمئن‌ترین راهی است که سایت شما را به دیده شدن و برندسازی می‌رساند. فراموش نکنید موفقیت یک شبه به‌وجود نمی‌آید و ارتقای سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو، نیازمند صبر و حوصله و فعالیت مداوم است.

مهندس زهرا علیزاده

مهندس زهرا علیزاده

زهرا علیزاده هستم ، کارشناس سئو و دارای مدرک کارشناسی ict تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات. عضو تیم سورن سئو هستم که که در زمینه ارائه آموزش و خدمات تخصصی سئو سایت فعالیت دارم .

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *