هانی مون گوگل(Google honeymoon) یا الگویتم ماه عسل چیست؟

هانی مون گوگل (Google honeymoon) یا ماه عسل
گوگل هانی مون یک فرصت طلایی است که برای مدتی کوتاه سایت شما در صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده میشود و معمولا وقتی که از گوگل هانی مون خارج شوید متوجه افت رتبه سایت خود خواهید شد.

دسترسی آسان

هانی مون گوگل (Google honeymoon) یا ماه عسل چیست؟

هانی مون گوگل (Google honeymoon) یا ماه عسل گوگل مرحله ای بعد از مرحله سندباکس (Google sandbox) است که برای سایت های نوپا و تازه ایندکس شده توسط گوگل اتفاق می افتد. در واقع هانی مون که به آن ماه عسل هم میگویند به سایت های جوان و تازه متولد شده که فرصت کافی برای کار روی سئو سایت خود نداشته اند به اصطلاح میدان میدهد و آنها را بدون در نظر گرفتن کیفیت وحتی رعایت اصول سئو، برای مدت کوتاهی درلینک یا سرپ های اولیه گوگل نشان میدهد. اما فایده اینکار چیست؟ امید و اجازه دادن به سایت های نوپا که بتوانند در این زمان کوتاه خود را در ویترین دکان گوگل قرار دهند تا در صورتیکه مورد پسند بینندگان یا کاربران قرار گرفتند ، گوگل این سایت ها را در رده های اول سرپ (Sarp) ثابت نگه دارد و یا به انها رتبه خوبی بدهد که کاربران براحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

هانی مون گوگل چیست؟
هانی مون گوگل (Google honeymoon) یا ماه عسل چیست؟

سئوکاران مفهومی به نام دوره سندباکس هم دارند که تفاوت بسیار زیادی با دوره ماه عسل دارد و به دلیل اینکه این دو مفهوم را باهم اشتباه میگیرند در این مقاله سعی داریم علاوه بر پرداختن به مفهوم هانیمون گوگل و سندباکس،به تفاوت این دو اصطلاح در سئو بپردازیم

مدت زمان طلایی Google honeymoon

در واقع هانی مون برای امکان ایجاد رقابت سایت های غیر مشهور و تازه تاسیس با سایت های بزرگ و پربازدید در زمان بسیار کوتاهی اتفاق می افتد تا به اصلاح این سایت ها فرصتی داشته باشند که با سایت های بهتر و مقتدرتر در گوگل دست و پنجه نرم کنند وحتی در این میدان بر رقیب خود پیروز شوند و در لینک های بالاتر از آن قرار بگیرند.
هانی مون یا ماه عسل به سایت ها بدون در نظر گرفتن شایستگی آن ها فرصتی کوتاه میدهد که به صفحات 1 و 2 گوگل بیایند که معمولا مدت زمان هانی مون حدود 24 ساعت تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در لیست ماه عسل است است. پس از طی این دوره در صورتیکه سایت شما محتوای خوب داشته باشد و کاربرپسند باشد به احتمال زیاد درهمان صفحات اول می ماند و در غیر اینصورت گوگل بر اساس درجه محتوا و تشخیص کیفیت سئوی سایت، آنرا به صفحات عقب تر مانند 3 یا 25 و … میبرد.

هانی مون یا ماه عسل برای هرسایت چند بار اتفاق می افتد؟

برخی تصور میکنند که دوره ماه عسل یا هانی مون گوگل برای هرسایت فقط یکبار اتفاق می افتد ولی در واقع اینگونه نیست چون هربار که شما هر محتوا یا مطلب جدیدی در سایت قرار می دهید و یا محتوایی را بروزرسانی میکنید و مطالبی جدید به آن اضافه میکنید ممکن است در هانیمون قرار بگیرد تا گوگل بتواند جایگاه و رتبه ای که لایق آن است را به او بدهد.

هانی مون چند بار اتفاق می افتد؟
هانی مون یا ماه عسل برای هرسایت چند بار اتفاق می افتد؟

نکته مهم که به آن باید توجه کنید این است که در دوره سندباکس گوگل و هانی مون گوگل فقط تولید محتوای خوب داشته باشید و سئو تکنیکال و سئو فنی خود را بهینه سازی کنید اما به هیچ وجه لینک سازی نکنید و همچنین ریپورتاژ آگهی نگیرید زیرا اثر منفی و نامطلوبی در این دوره روی سایت شما میگذارد و به اصطلاح محتوای شما شما در کلمات کلیدی در گوگل پنالتی می شوند. اما بعد از مشخص شدن جایگاه سایت خود و تثبیت در جایگاهش میتوانید لینک سازی و ریپورتاژ آگهی را شروع کنید.

معیارهای رتبه بندی سایت ها در گوگل

گوگل بر اساس سه معیار نرخ کلیک کاربر (CTR)، نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate)در سایت و مدت زمان حضور کاربر در سایت (Dwell Time) را بررسی میکند. در صورتیکه هر صفحه یا سایتی بر اساس این معیارها از نظرگوگل مناسب و بهینه شده باشند
چنانچه در دوران سندباکس گوگل، وب سایت شما بر اساس سه معیارهای رتبه بندی که به آن اشاره نمودیم تایید شده باشد، و همچنین اگر مطالب سایت کامل و جامع باشد، گوگل پس از رتبه بندی بر اساس الگوریتم های خود، به سایت شما امتیاز می دهد و سایت شما را به عنوان یک وب سایت برتر شناسایی و معرفی میکند به جذب مخاطب بیشتر کمک می کند. این موضوع طبیعی است که وقتی سایت شما در صفحات بالاتر گوگل نمایش داده می شود، رتبه بندی آن نیزبا توجه به بازدید تعداد بیشتری از کاربران رتبه سایت ارتقاء پیدا میکند.

آشنایی باسندباکس گوگل یا جعبه شنی

سندباکس یک جعبه شنی بازی برای بچه ها است که برای ورود واقعی به ساحل شنی آمادگی لازم را ندارند. گوگل نیزبرای وبسایت هایی را که آماده حضوررقابت در دریای سئو را ندارند، یک جعبه شنی آماده کرده است تا آرام آرام سایت ها را برای کسب رتبه های اول درموتورهای جستجو وارد رقابت کند. در واقع سندباکس گوگل(Google sandbox) برای این است که سایت هایی با محتوا بسیار زیاد ازسایت های رقیب که غیرطبیعی، اسپم یا هرزهستند تشخیص داده شده و تفکیک شوند.
برای اینکه بفهمید که در سندباکس هستید یا نه یک راه این است که وارد سرچ کنسول وبسایت شده و ترافیک ورودی آنرا بررسی کنید. اگر ورودی سایت شما از کلماتی بجز کلمات کلیدی سایت شما بدانید که سایت شما در سندباکس قرار دارد.
راه دوم تشخیص دوران سندباکس اینست که نام دامنه سایت خود را بصورت site:rtl-theme.com سرچ کنید، اگر گوگل صفحات شما را ایندکس کرده اما سایت شما در صفحات گوگل دیده نمی شود به احتمال زیاد در سند باکس قرار گرفته اید.
و راه سوم که شما تشخیص بدهید ممکن است سایت شما درسندباکس باشد این است که در کلمات کلیدی کم اهمیت تر یا کلمات کلیدی فرعی سایت شما رتبه دارد اما در کلمات کلیدی اصلی در صفحات گوگل دیده نمی شوید.

سندباکس گوگل و هانی مون گوگل چه تفاوتی دارند؟

دوره سندباکس گاها برای سایت ها و دامنه های قدیمی هم ممکن است که اتفاق بیافتد اما دوران هانیمون یا ماه عسل اغلب برای وسایت های تازه متولد شده ویا یک صفحه جدید و حتی بروزرسانی شده اتفاق می افتد
دوره سند باکس سایت را در رتبه های گوگل نمایش نمی دهد در حالیکه دوره ماه عسل یا هانیمون سایت را در رتبه های گوگل نمایش می دهد . نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پس از خروج از سند باکس اگرمتوجه شدید که سایت شما از نتایج گوگل حذف شده است ممکن است که به دلایل مختلف بر اساس الگوریتم های گوگل جریمه شده باشید و مراقب باشید که این را با سندباکس اشتباه نگیرید

راهکارهایی که میتوانید نظر مثبت گوگل را جلب کنید

راهکارهایی برای دوره هانی مون گوگل
راهکارهایی که میتوانید نظر مثبت گوگل را جلب کنید

در دوران هانی مون یا ماه عسل سایت میتوانید با اقدامات زیر نظر مثبت گوگل را به سایت خود جلب کنید:

  1. دوره هانی مون را یک فرصت طلایی بدانید و از بهترین ابزارها و راهکارهای درست سئو استفاده کنید تا در رتبه های اول بمانید
  2. بطور مداوم محتوای خوب و باکیفیت متناسب با نیاز کاربران ایجاد کنید و در در زمان درست آنرا درسایت خود منتشر کنید
  3. هرچندوقت یکبار به محتوای های قدیمی تر برگردید و آنها را بروزرسانی و بهینه کنید.
  4. طبق یک برنامه منظم و دقیق چک لیست بهینه سازی و سئو سایت را برای ماندن در رتبه های برتر گوگل انجام دهید

نتیجه گیری

گوگل هانی مون یک فرصت طلایی است که برای مدتی کوتاه سایت شما در صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده میشود و معمولا وقتی که از گوگل هانی مون خارج شوید متوجه افت رتبه سایت خود خواهید شد.
همانگونه که میدانید بدست آوردن جایگاه سایت در صفحات اول در گوگل برای سایت ها کار آسانی نیست واغلب پس از انتشار سایت جدید، گوگل به مدت یک تا چند هفته سایت محتوای سایت را بررسی و تحلیل میکند و در صورت تشخیص خوب بودن سایت، آنرا در جایگاه ماه عسل یا رتبه های بالاتر نگه میدارد.
مدت زمان دوره ماه عسل گوگل (Google Honeymoon) یا هانی مون اغلب بین 24 تا 48 ساعت پس از ایندکس Index سایت اتفاق می افتد و گوگل دراین بازه زمانی ارتباط کاربران سایت، میزان ارتباط کلمه کلیدی و محتوای سایت را بررسی می کند.

مهندس زهرا علیزاده

مهندس زهرا علیزاده

زهرا علیزاده هستم ، کارشناس سئو و دارای مدرک کارشناسی ict تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات. عضو تیم سورن سئو هستم که که در زمینه ارائه آموزش و خدمات تخصصی سئو سایت فعالیت دارم .

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *