انواع سئو و بهترین راهکارها برای بهینه سازی سایت

انواع سئو و بهترین راهکارها برای بهینه سازی سایت

دسترسی آسان

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، به روش‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها سایت شما در جستجوهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بالاترین رتبه را کسب می‌کند. بدون سئو، به دلیل تنوع وسیع سایت‌ها و صفحات وب، به سادگی نمی‌توانید به مخاطبین خود دسترسی داشته باشید. با این حال، برای دستیابی به بالاترین رتبه در موتورهای جستجو، باید با انواع مختلف سئو آشنا شوید.

سئو (بهینه سازی موتور جستجو) به بهبود دید سایت شما در نتایج جستجوی گوگل (SERP)چه برای کلمات کلیدی یا عبارات جستجوی مرتبط اشاره دارد. انواع مختلف سئو به ایجادترافیک سایت به طور طبیعی کمک میکند. مشتریان آنلاین هنگام جستجوی خدمات یا محصول، به احتمال زیاد یکی از 10 نتیجه اول را از موتور جستجو انتخاب می کنند. این 10 نتیجه ترجیح داده می شوند زیرا به خوبی نوشته شده اند و با استفاده از SEO کاملاً بهینه شده اند. پیاده سازی صحیح سئو به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را درک کنند و به نوبه خود لیستی از لینک های مرتبط با پرس و جوی جستجوی خود را در اختیار افراد قرار می دهد. انوع سئو در این مقاله آورده شده است که هر کدام نقش حیاتی در استراتژی بازاریابی سئو شما دارند. میتوانید در این مقاله انواع سئو را بررسی کنید و یاد بگیرید که چگونه سایت خود را بهینه کنید.

انواع سئو

در مجموع 12 نوع سئو وجود دارد. شرح مختصر و مزایای هر یک در زیر ذکر شده است.

1- سئو کلاه سفید (White hat SEO)

سئو کلاه سفید چیست و چه کاربردی دارد؟
سئو کلاه سفید (White hat SEO)

هنگامی که می شنوید شخصی می گوید سئو کلاه سفید، این به معنای شیوه های سئو است که مطابق با شرایط و ضوابط موتورهای جستجوی اصلی، از جمله گوگل است.White hat SEO رتبه موتور جستجوی شما را در SERP ها (تایج جستجوی گوگل) بهبود می بخشد و در عین حال یکپارچگی وب سایت شما را با شرایط خدمات موتور جستجو تنظیم می کند.

روش های سئو کلاه سفید بهترین راه برای ایجاد یک وب سایت موفق است. در اینجا چند روش White hat SEO وجود دارد که باید به شدت آنها را دنبال کنید:

  • از متا تگ های توصیفی و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • ارائه خدمات و محتوای با کیفیت به بازدیدکنندگان وب سایت.
  • وب سایت خود را برای پیمایش آسان کنید.

2- سئو کلاه سیاه (Black hat SEO)

سئو کلاه سیاه چیست
سئو کلاه سیاه (Black hat SEO)

سئو کلاه سیاه یک روش غیراخلاقی و تقلبی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است. در این روش، تلاش می‌شود با استفاده از تکنیک‌های تقلبی و غیرقانونی، رتبه صفحات وب را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بالا برده و باعث جذب بیشتر کاربران به سایت می‌شود. این روش معمولاً با استفاده از کلمات کلیدی متعدد، محتوای تکراری و نامناسب، لینک‌سازی از سایت‌های پستی و فریب اپراتورهای موتورهای جستجو به کار می‌رود. با این حال، استفاده از روش‌های کلاه سفید در سئو حرفه‌ای و رضایت موتورهای جستجو برای بهترین رتبه دستیابی، توصیه می‌شود.

سئو کلاه سیاه از نقاط ضعف الگوریتم جستجوی گوگل برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو استفاده میکند. استراتژی‌های ایجاد لینک هرزنامه یا پولی، پر کردن کلمات کلیدی، پنهان‌سازی و … برای پیشروی در نتایج موتور جستجو استفاده می‌شوند. این روش‌ها نتایج فوری می‌دهند، اما اگر توسط گوگل شناسایی شوند، می‌توانند بر وب‌سایت شما تأثیر منفی بگذارند. بنابراین، توصیه می شود از Black hat SEO خودداری کنید.

3- سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری چیست؟
سئوکلاه خاکستری (Black hat SEO )

این یک استراتژی سئو است که از سئو کلاه سفید خطرناکتر است. به همین دلیل سئو کلاه خاکستری نه به دسته کلاه سفید و نه به دسته کلاه سیاه تعلق ندارد و شرایط و ضوابط مربوط به این موضوع نامشخص است. با این حال، استفاده از روش های Gray Hat SEO منجر به ممنوعیت سایت از موتورهای جستجو نمی شود. به عبارت ساده تر، مطالب یا محتوایی که مطابق با سئو کلاه خاکستری منتشر می کنید، نامشخص باقی می مانند. دانستن شیوه های Gray Hat SEO می تواند وب سایت شما را از از دست دادن ترافیک نجات دهد، زیرا به خوبی از عواقب منفی آن آگاه خواهید بود، که به شما کمک می کند شیوه های منصفانه را اتخاذ کنید.

4 –سئو داخلی (On Page Seo) 

سئو داخلی(On Page Seo) فرآیند بهینه‌سازی برچسب‌های عنوان صفحات وب، لینک‌های داخلی، کد HTML، URL، تصاویر و بسیاری دیگر از عناصر درون صفحه برای بهبود رتبه‌بندی و تجربه کاربر است. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای عوامل درون صفحه شامل:

  • نوشتن محتوای آموزنده، مرتبط و جذاب برای کاربران وب سایت شما در حالی که برای ربات های گوگل بهینه می شود
  • استفاده از تگ‌های HTML برای تأکید بر بخش‌های مهم مطالب سایت
  • بررسی لینک های شکسته یا تکراری محتوا
  • کاهش حجم فایل عکس ها
  • ساختار URL برای صفحات متعدد برای اطمینان از واضح و دقیق بودن آنها

5- سئو خارجی (off page SEO)

سئو خارجی یا (off page SEO) شامل مجموعه اقداماتی است که در خارج از سایت و به منظور بهینه سازی سایت انجام می‌پذیرد. در حقیقت با این راهکار گوگل به اعتبار سایت ما پی خواهد برد و این اعتبار به شدت در ارتقای رتبه سایت ما تاثیرگذار خواهد بود. یکی از بهترین تکنیک‌های سئو خارجی، بک لینک است. گاهی اوقات برخی از سایت‌ها از مطالب سایت ما استفاده می‌کنند و در مطلب فوق، از سایت ما به عنوان سایت مبدا یا سایت معتبر نام برده می‌شود. این کار از طریق درج لینک سایت ما انجام می‌پذیرد که اصطلاحا به آن بک لینک می‌گوییم. از دیگر تکنیک‌های سئو خارجی می‌توان به برندسازی، پست مهمان، اینفولئنسر کارکتینگ، فعالیت در شبکه‌های مجازی و… اشاره کرد.

6- سئو فنی (technical seo) 

به زبان ساده، سئو فنی (technical seo) به معنی بهینه‌سازی کدهای سایت است به‌طوریکه مطابق با معیارهای موتور جستجو گوگل باشد. سئو فنی یا سئو تکنیکال در حقیقت اولین قدم برای ارتقای سئو سایت است به‌طوریکه می‌توان گفت همانند پایه‌های سایت هستند و درصورت عدم توجه به آن سایت شما هرگز رتبه مناسبی کسب نخواهد کرد.

سئو فنی به مسائل فنی سایت از جمله بررسی وضعیت کدها، سرعت بارگیری سایت، امنیت و استفاده از گواهینامه SSL، رسپانسیو سایت، بررسی ایندکس سایت و… می‌پردازد. برای دانستن اصول و بهینه‌سازی سئو فنی، به دانش کدنویسی و آشنایی با اصول طراحی سایت نیاز خواهیم داشت.

7- سئو محلی (Local SEO)

سئو محلی چیست
سئو محلی (Local SEO)

سئو محلی (Local SEO) نیز یکی از انواع سئو میباشد که به اقدامات و استراتژی‌هایی  گفته می‌شود که منجر به بازدهی بیشتر یک سایت در گوگل و یا سایرموتورهای جستجوگرمی‌شود. مزایای سئوی محلی برای کاربرانی صورت است که به  دنبال محصول یا خدماتی  در شهر و یا مکان خاصی می‌گردند.

شاید باورتان نشود ولی طبق آمار گوگل، حدود یک سوم از سرچ‌های موبایل کاربران موبوط به لوکیشن و مکان هاست. و نیز دوسوم از این کاربران بیشتر خدمات خود را از سایت هایی که نزدیک به محل استقرار آنهاست درخواست و دریافت میکنند و به همین دلیل سئو محلی بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال درج لوکیشن دقیق محل کسب و کار در سایت های ارائه دهنده این خدمات مانند گوگل مپ (Google map)، یک سئوی محلی محسوب میشود

8- سئو تجارت الکترونیک(E-commerce SEO)

از دلایل ویژه و مهمی که  که افراد را به سمت وب سایت شما سوق میدهد سئو برای تجارت الکترونیک است. سئو تجارت الکترونیک (E-commerce SEO) که یکی از انواع سئو است، در واقع  به اقداماتی گفته میشود که به منظور افزایش رتبه سایت صورت میگیرد.

در واقع  شما برنامه کاری خود را مشخص میکنید که برای سئو سایتتان از ابتدا تا انتها باید چه کارهایی را انجام دهید.شما میتوانید  برای استراتژی سئو تجارت الکترونیک اقداماتی ماتند تقویت زیرساختهای سئو، انتخاب مناسب توضیحات، انتخاب عکس های خوب و مناسب، استفاده از ویدیوها درسایت، ایجادمشارکت کاربران با نظردهی و بروزرسانی نقشه سایت را انجام بدهید.

در تجارت الکترونیک، سئو بهینه‌سازی وب‌سایت‌های فروشگاهی به منظور جذب ترافیک وب‌سایت و افزایش فروش محصولات است. به عنوان مثال، با استفاده از روش‌های سئو، می‌توان محتوای وب‌سایت را به گونه‌ای بهینه و کاربردی تر تهیه کرد، عناوین و توضیحات مناسبی برای محصولات و خدمات ارائه شده در وب‌سایت انتخاب کرد، برای سرعت بارگذاری بهینه‌سازی صورت داد و در کل از مواردی که موجب کاهش کارایی وب‌سایت می‌شوند، جلوگیری کرد. با انجام این اقدامات، رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر می‌رود که موجب جذب ترافیک بیشتر و فروش بیشتر محصولات می‌شود.

9- سئوی محتوا (Content SEO)

به انتخاب عنوان مناسب و نوشتن بهینه کردن محتوا در سایت سئو محتوا (Content SEO) میگویند که هدف اصلی آن ایجاد حداکثر ترافیک بازدید از سوی کاربران به سمت سایت شماست. در واقع  نوشتن سئو محتوای مناسب می تواند در مرورگرها بیشترین رتبه را نصیب سایتتان گرداند.

مهمترین اهداف مهم تولید سئوی محتوا :

  • کسب رتبه های بهتر در گول است که بر اساس کلمات کلیدی اتفاق می افتد. همچنین دریافت بک لینک
  • معرفی و بازدید بیشتر در شبکه های اجتماعی برای دیده شدن و برند شدن
  • ارائه مطالب آموزنده رایگان و آموزش های کاربردی رایگان برای کسب اعتماد کاربرها
  • افزایش فروش و کسب درآمد از سایت

10-سئو موبایل (Mobile SEO) 

سئو موبایل چیست و چه اهمیتی دارد
سئو موبایل (Mobile SEO)

به بهینه سازی سایت برای مشاهده محتوا موبایل ها و تبلت ها و بطور کلی وسایل الکترونیکی که صفحه نمایش کوچکی دارند، سئو موبایل(Mobile SEO) گفته میشود که یکی دیگر از انواع سئو میباشد. کاربران با موبایل هایشان بدلیل کوچکی، قابل حمل بودن و در دسترس بودن در هرمکانی، میتوانند به اینترنت وصل شوند و سایت ها و خواسته هایشان را از گوگل جستجو کنند. بنابراین بدلیل سرچ های فراوان سایت ها توسط موبایل ، نوع نمایش (ریسپانسیو بودن سایت) سئو موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آمارنشان  داده است که 67 درصد از کاربران، تمایل بیشتری به مشاهده و  خرید از یک  سایت سازگار با موبایل دارند.

11- سئوی منفی(Negative SEO) 

به بیان ساده، سئوی منفی یا سئو منفی (Negative SEO) به اقدامات و کارهای غیراخلاقی افراد یا رقبایی گفته می شود که با هدف خرابکاری در سایت برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج اول جستجوی گوگل انجام میگیرد.

جهت مقابله با این نوع حملات یا اقدامات باید یکسری اقدامات مهم اساسی در رابطه با جلوگیری از آن را بدانید و عملی کنید و  اطلاعات خود را جهت انجام این کارها بالا ببرید. که در اینجا به برخی از آن ها اشاره میکنیم:

  • راهکارهایی جهت جلوگیری از اسپمرها
  • راهکارهای مقابله با نفوذ هکرها در سایت
  • رفع بک لینک های مزاحم(مزرعه لینک)
  • استفاده از محتواهای کپی شده سایت خودتان در شبکه ها و سایت های دیگر
  • ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از معرفی اکانت های فیک در شبکه های اجتماعی

12- سئو بین المللی (International SEO)

سئو سایت بین المللی یا سئو بین المللی (International SEO)  شامل اقداماتی است که به منظور دریافت بک لینک و افزایش ورودی از دیگر کشورها انجام می‌شود. اگر سایت شما به گونه ای طراحی شده باشد که دارای محتوا و محصولات و خدماتی باشد که  دیگر کشورها هم میتواند مورد استفاده قرار بگیرد، از طریق سئو سایت بین المللی میتوانید آنرا به گوگل معرفی ، تفهیم و اعلام کنید تا در دیگر کشورهای هدف (مثلا کشورهای عربی) نمایش داده شود. اگر سایت شما سئو بین المللی نشده باشد، گوگل سعی معمولا سایت شما را بر اساس زبان محتوا و نوشته در سایت و موقعیت سایت آنرا برای کاربران همان کشور و موقعیت نمایش میدهد. برای مثال یکی از اقدامات رایج در سئو سایت انتخاب پسوند بین المللی مانندNET. و COM. است.

سئو پولی یا سئو تبلیغات چیست؟

وقتی شما با سئو کردن سایت خود در صدر نتایج و یا صفحه اول قرار می گیرید به صورت کاملا طبیعی ورودی هایی را از موتور جستجو دریافت می کنید. به ورودی های طبیعی و نمایش سایت در صفجه اول  ورودی ارگانیک میگویند. این نتیجه در اثر ایجاد محتوای مناسب و لینک سازی های درست و استفاده از استراتژی های مناسب صورت گرفته است. اما آیا ممکن است سایتی هیچ کدام از کارهایی که ذکر کردیم را انجام نداده باشد ولی در صدر اول لینک باشد؟

پاسخ مثبت است. اینگونه سایت ها با پرداخت هزینه هایی (به دلار) با تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز( AdWords)،خود را به صدر اول گوگل میرسانند ولی به محض اینکه پرداخت این هزینه تبلیعاتی را نپردازند به یکباره سر از صفحات 100 و 200 درمی آورند. در واقع این یک راهکار سئو برای کوتاه مدت است و برای مدت طولانی باید حتما روی بهینه کردن سایت کارهای اساسی صورت بگیرد. بنابراین این نوع سئو به جهت هزینه بالا و بازخورد نامناسب سایت پیشنهاد نمی شود.

مهندس زهرا علیزاده

مهندس زهرا علیزاده

زهرا علیزاده هستم ، کارشناس سئو و دارای مدرک کارشناسی ict تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات. عضو تیم سورن سئو هستم که که در زمینه ارائه آموزش و خدمات تخصصی سئو سایت فعالیت دارم .

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *